Nová výsadba u obce Všeň

  Kdo je KSS LK?

  

Krajská správa silnic Libereckého kraje, příspěvková organizace. Je krajskou příspěvkovou organizací. 

Předmětem její činnosti je:
- příprava, zabezpečení a vypořádání staveb na silnicích II. a III. třídy v rámci územní působnosti organizace
- tvorba a realizace schválené koncepce správy a údržby silnic v majetku kraje,
- vedení evidence silnic,
- prohlídky silnic a mostních objektů,
- údržba a oprava silnic a mostů s cílem odstranit závady ve sjízdnosti, opotřebení nebo poškození silnic, jejich součástí a příslušenství,
- investiční činnost na spravovaném majetku,
- další činnosti vyplývající z práv a povinností stanovených zákonem č.13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů a vyhláškou Ministerstva dopravy a spojů ČR č.104/1997 Sb., ve znění pozdějších předpisů,
- krizové řízení a úkoly plynoucí z obrany státu,
- správa a údržba nemovitostí,
- příprava, zabezpečení a vypořádání staveb páteřních komunikací pro cyklisty v Libereckém kraji.
 
Výše uvedené činnosti se z podstatné části vztahují ke zpevněným plochá či objektům. Velmi často je však součástí pozemku komunikace i doprovodná zeleň, která je neodmyslitelnou součástí komunikací, a o kterou je třeba pečovat.
 

   Strategie péče o zeleň podél silnic

Před rokem 2012 nebylo ošetřování stromů podél komunikací ve vlastnictví Libereckého kraje řešeno příliš koncepčně, než jak se daří v posledních několika letech. Dříve se v podstatě řešily pouze tak zvané havarijní stavy stromů okolo silnic a případně nařízené výsadby v rámci kácení.
V roce 2012 došlo k realizaci ošetření dvou alejí na Frýdlantsku za pomoci dotačního programu životního prostředí. Tyto dvě první „vlaštovky" jsou v současné době již v období udržitelnosti projektů. A tato cesta se ukázala, jako ta správná.
Následovalo zavedení úzké spolupráce Libereckého kraje a KSSLK společně s ARR, Agenturou regionálního rozvoje, s.r.o., za vzniku skupiny zaměřené na silniční zeleň. Společně se na základě provedených analýz vybraly oblasti dle priorit s nejvíce havarijními stromy, kterým je postupně věnována péče. Cílem je obnovit ucelené oblasti silniční zeleně od kácení dožilých stromů přes ošetření stávající zeleně po výsadbu nových alejí. Dochází také k vytváření nových alejových úseků či dosadbám proluk. 
Ke spolufinancování ucelených projektů je využíván Operační program životního prostředí a hned v jeho začátku KSSLK jako žadatel byla první, kdo o dotaci žádal. Protože se první projekty osvědčily, KSSLK nadále pokračuje v tomto nastaveném režimu. Již se podařilo zrealizovat více než 30 úspěšných projektů v rámci OPŽP, které se dotkly převážně oblastí Frýdlantska, Novoborska a Turnovska. 
Pochopitelně KSSLK vlastní i spoustu dalších stromů a alejí. Péči o ně financuje z vlastního rozpočtu. Jedná se nejen o údržbu všech alejí v kraji, které se pravidelně ošetřují, ale i o výsadby za jednotlivé pokácené stromy. Dochází také k výsadbám alejí v místech, kde dříve nebyly.
 

   Zajištění bezpečnosti stromů vůči dopravě

KSSLK každoročně pravidelně provádí několik sečí a odstraňování náletů okolo silnic. Prosvětlují se zatáčky, při ošetřování stromů se odstraňují suché či poškozené větve, řezem se zajišťuje průjezdní profil. Vše se provádí za účelem zajištění bezpečného provozu a přehlednosti komunikací.
Co se týče nové výsadby, ta většinou kopíruje původní linii alejí. Pokud je to ale možné, umisťují se nové stromy co nejdále od komunikace. Bohužel v této souvislosti často KSSLK naráží na velké komplikace s majiteli sousedních pozemků, kteří odmítají nejen výsadbu na svém pozemku, ale dokonce ani neumožní ošetření stávajících stromů. U nových stromů je pak dbáno na pravidelnou údržbu a péči, aby byly stromy bezpečné a v budoucnu nebyly v kolizi s dopravou.
 

     Náročnost péče o aleje

Celá práce okolo stromů a nových výsadeb je velmi náročná nejen finančně, ale i personálně. 
Pro financování péče o aleje se využívají dotace z OPŽP, která činí 80 % z uznatelných výdajů projektu. V rámci každého projektu však zbývá ještě mnoho tzv. neuznatelných výdajů, které musí uhradit KSSLK / LK ze svých prostředků.  V rámci kraje se tak jedná o velké částky.
Každá realizace začíná průzkumem určité oblasti, následuje pořízení podrobné projektové dokumentace včetně složitého inženýringu, poté se zpracovává žádost o dotaci OPŽP, následuje výběrové řízení pro výběr zhotovitele a pak samotná realizace. Dále se jedná o administraci projektů od žádostí o dotaci po závěrečné žádosti o platbu. Jedná o dlouhodobou záležitost. Od průzkumu oblasti po výsadbu nových stromů to často znamená dobu 3-4 roků. Po samostatné realizaci následuje rozvojová péče o nové stromečky a 10letá udržitelnost projektů. Na každém jednotlivém kroku má podíl několik lidí. Jedná se o zaměstnance KSSLK, ARR a v rámci realizace i zhotovitele fyzických prací.
Práce okolo alejí a silniční zeleně je dlouhodobá a leckdy opravdu složitá, na jejím konci jsou však krásné aleje podél našich silnic, ze kterých má radost nejen KSSLK, ale všichni ostatní. KSSLK těší pozitivní ohlasy občanů či návštěvníků Libereckého kraje, kteří vynaloženou práci podél komunikací vnímají a hodnotí pozitivně. 
 

  Projekty KSS LK  

Krajská správa silnic Libereckého kraje, příspěvková organizace, se podílela na realizaci následujících projektů:

 
Silnice č. II/291 II. etapa – Frýdlant – Nové Město pod Smrkem
Alej mezi odbočkou na Dolní Řasnice a přejezdem před obcí Hajniště, druhá část navazuje na město Nové Město pod Smrkem a končí u státní hranice. Z převažující části se jedná o dospělé ovocné dřeviny (směs jabloň domácí, hrušeň obecná a švestka domácí), dále cca 700 m dlouhý úsek jasanů ztepilých. Ošetřeno bylo 267 stromů, 18 pokáceno.
 
Silnice č. III/2911 – Dolní Řasnice – Frýdlant
Komunikace 2911 vede z Frýdlantu přes obec Krásný Les do obce Dolní Řasnice. V části od Frýdlantu do Krásného Lesa je komunikace obklopena souvislou hodnotnou alejí javorů mléčů a javorů horských. V rámci rekonstrukce aleje bylo ošetřeno téměř 500 stromů.
 
Silnice č. III/2915 – křižovatka u Dolní Řasnice – státní hranice u Jindřichovic pod Smrkem
Komunikace má pestrý alejový doprovod, nejčastěji se vyskytuje jasan ztepilý a třešeň obecná. Během rekonstrukce aleje došlo k ošetření více jak 500 ks stromů a výsadbě téměř 300 nových ovocných dřevin.
 
Silnice č. III/2918 – Horní Řasnice - Srbská
V obci Horní Řasnice je doprovodná zeleň komunikace minimální a nelze ji označovat jako souvislý porost či dokonce alej. Jedná se o fragmenty aleje starých odrůd jabloní. Jabloně doprovázejí komunikaci částečně i v obci Srbská. Na místě došlo k obnově aleje formou výsadby nových jabloní.
 
Silnice č. III/29110 – Jindřichovice pod Smrkem - Nové Město pod Smrkem
Projektem bylo řešeno ošetření hodnotné lipové aleje navazující na zástavbu Nového Města pod Smrkem. Odborné péči se těšilo 125 ks lip.
 
Silnice č. III/2907 – I. etapa – úsek od železničního přejezdu v Mníšku po konec zátopy přehrady Fojtka
Jedná se o jednostrannou alej tvořenou dospělými stromy - javory a jasany. Ošetřeno bylo celkem 42 stromů, zásah si nevyžádal žádné kácení.
 
Ošetření dubové aleje v Žandově
 
 
Silnice č. III/2917 – úsek od křižovatky v Horní Řasnici po železniční stanici Horní Řasnice
Alej tvořená jasany a javory byla ošetřena a doplněna o novou výsadbu 10 ks stromů.
 
Silnice č. III/2909 – Raspenava – Krásný Les („Kočárová cesta")
Současnou podobu doprovodné zeleně tvoří řada 8 ks původních jasanů ztepilých a nově vysazené jednostranné vícedruhové stromořadí (124 ks – směs jasan, javor, lípa).
 
Silnice č. III/2919 – Nové Město pod Smrkem – Horní Řasnice
Hodnotný, ale krátký alejový úsek se nachází ke konci komunikace před Horní Řasnicí, tvořený převážně z javoru mléč. Ošetřeno bylo 49 stromů.
 
Silnice č. III/03511 – Frýdlant - Kunratice
Pestrá doprovodná zeleň, tvořená ovocnými i neovocnými stromy. Nejhodnotnější část se nachází cca v polovině komunikace, kde doprovodnou zeleň tvoří řada dospělých javorů.
 
Silnice č. II/291 I. etapa – Frýdlant – Nové Město pod Smrkem
Část doprovodné zeleně tvoří souvislá řada dospělých lip srdčitých, které komunikaci v úseku mezi odbočkou na Dolní Řasnici a Frýdlantem místy lemují po obou stranách. Nová výsadba nahradila původní dožilou alej třešní, kterou tvořila spíše již torza ovocných stromů. 
 
alej v Pihlu
Ošetření aleje u obce Pihel
 
 
 
Silnice č. III/0352 II. etapa – Černousy - Háj
Relativně krátký a poklidný úsek komunikace. Část prochází lesním porostem, součástí kterého je silniční stromořadí tvořené převážně z javorů, jasanů a dubů. Alej se nachází i na úseku bezlesí a komunikaci doprovází až do osady Háj. V rámci projektu bylo ošetřeno více jak 100 stromů.
 
Silnice č. III/29015 – Hajniště – Ludvíkov pod Smrkem
Původní silniční doprovod této části komunikace tvořila alej topolů kanadských. Pro špatný zdravotní stav byly při rekonstrukci povrchu vesměs odstraněny. Dnes se zde nachází nová alej javorů a v části u obce Ludvíkov je nová výsadba hrušní. 
 
Silnice č. III/0353 – Kunratice – Ves
Rekonstrukce silniční zeleně byla zaměřena na tři úseky, a to u obce Kunratice, kde došlo k vykácení původní odumřelé švestkové aleje, dále u obce Višňová a u obce Filipovka, kde byly ošetřeny stávající aleje vzrostlých stromů převážně jasanů a javorů. Celkem v rámci této rekonstrukce došlo k ošetření 119 ks stromů a výsadbě 175 ks nových stromů.
 
Silnice č. III/2901 – Větrov – Frýdlant
Značnou změnou prošla zeleň rostoucí u této komunikace. Původně se na části nacházela rozpadající se švestková alej, součástí silniční zeleně této komunikace byla i řada topolů černých. Silniční zeleň této relativně krátké komunikace je velmi pestrá, neboť část tvoří mladé lipky, s příměsí jabloní a na části se pak nachází stromořadí třešní. Na místě bylo vysazeno více jak 250 ks nových stromů.
 
Silnice č. III/2903 – Raspenava – Frýdlant
Podstatnou část silniční zeleně komunikace tvoří relativně mladá alej lip a javorů. Stromy byly v rámci realizace projektu ošetřeny a proluky dosazeny novými stromy.
 
Silnice č. III/2904 – Mníšek - Raspenava
Jedná se o dlouhý úsek komunikace, podstatná část však prochází lesním porostem. Ošetřeny byly i dřeviny rostoucí podél komunikace v intravilánech obcí.
 
Silnice č. III/2914 – Arnoltice – Dolní Oldřiš
Na této komunikaci se nachází krátká, ale zato pravidelná alej jasanů. Dále pak komunikaci v obci Dolní Oldřiš lemuje stromořadí lip zelených. V rámci realizace vzniklo nové stromořadí jabloní.
 
Silnice č. III/29110 II. etapa – Jindřichovice pod Smrkem - Dětřichovec
Tato komunikace se může pyšnit krásnou a pravidelnou jasanovou alejí.  Podél komunikace se dále nacházejí i jilmy, javory a ovocné stromy. Celkem v rámci této rekonstrukce došlo k ošetření 115 ks stromů a výsadbě 75 ks nových stromů.
 
Silnice č. II/262 – Česká Lípa - Žandov
Silniční zeleň na dané komunikaci byla řešena na dvou úsecích. První úsek, který se nachází téměř na hranici Libereckého a Ústeckého kraje, za obcí Žandov ve směru na Děčín, lemuje stromořadí dubů s příměsí akátů. Ty byly v rámci rekonstrukce ošetřeny. Druhý úsek se nachází u Dolní Libchavy, kde došlo k výsadbě nových stromů.
 
Silnice č. III/2626 – Záluží - Kvítkov
Jedná se o relativně krátkou komunikaci, avšak s velmi pestrou silniční zelení. V rámci projektu byly suché a odumírající stromy nahrazeny novou výsadbou ovocných stromů.
 
Silnice č. III/2628 – Okrouhlá – Horní Libchava
Řešený úsek komunikace v rámci projektu se nachází mezi obcemi Skalice u České Lípy a Manušice. Podél této komunikace lze již dnes vidět novou vícedruhovou alej – lípy, jasany, javory, duby a břízy. 
 
Silnice č. III/26210 – Pihel – Skalice u České Lípy
Mezi obcemi tvoří hodnotnou silniční zeleň alej vzrostlých javorů (javor mléč a javor horský). V rámci rekonstrukce byly stávající stromy ošetřeny. Došlo i k novým výsadbám do proluk, tedy mezi stávající stromy, a zároveň vzniku nových úseků stromořadí.
 
Silnice č. III/26212 – Slunečná – Skalice u České Lípy
Silnici mezi obcemi doprovází hodnotná jasanová alej, která byla v rámci rekonstrukce kompletně ošetřena. Současně došlo k výsadbě nových jasanů za kácené či do stávajících mezer.
 
Silnice č. III/26215 – Stružnice – Horní Libchava
Podél komunikace se nacházela alej hrušní, převážně však suchých nebo odumřelých. Část stromů byla ponechána, pokácené stromy byly nahrazeny novou výsadbou v počtu více jak 170 ks.
 
Silnice č. III/26847 – Nový Bor
V rámci projektu byla řešena krátká lipová alej lemující komunikaci vedoucí ze sídliště směrem k lesnímu hřbitovu. Lipky byly ošetřeny odborným řezem. Komplikované stanovištní poměry bohužel v daném případě neumožnily umístění nové výsady.
 
Silnice č. III/27011 – Lindava – Stráž pod Ralskem
Rekonstrukce aleje proběhla v části komunikace u obce Lindava. Zde je k vidění ošetřená jabloňová alej doplněná o novou výsadbu.
 
Silnice č. III/2789 – Domaslavice
Úsek komunikace stoupající směrem k Ještědskému hřebenu byl doplněn o novou výsadbu třešní a jabloní.
 
Silnice č. 27920 – Ploukonice – hranice LK
Silniční zeleň podél této komunikace tvoří alej jabloní. V rámci projektu došlo k zachování stabilních a životaschopných jedinců, které byly ošetřeny, a výsadbě nových stromů – jabloní a třešní.
 
Silnice č. III/27924 – Všeň – hranice LK
Komunikace prochází mezi rozsáhlými zemědělskými pozemky, kde silniční zeleň vytváří nenahraditelný prvek této krajiny. V aleji bylo v rámci realizace projektu vysazeno více jak 150 ks stromů.
 
Silnice č. III/27915 – Přepeře – Podháj
Úsek silnice byl lemován starými, po většinou odumřelými ovocnými stromy a dožívajícími topoly. V současné době se již v aleji nachází nová výsadba jak ovocných, tak neovocných dřevin.